Soal Jawab Tentang Solat Berjemaah (3)
7. Kedudukan Dan Jarak Antara Makmum Dengan Imam
Soalan:
Bagaimana
kedudukan/jarak imam dan makmum dalam sembahyang berjemaah jika :
(i) suami dengan isteri
(ii) sesama perempuan
Jawapan:
Jarak antara imam
dengan makmum dalam solat berjemaah adalah sebagaimana yang diamalkan oleh
masyarakat kita sekarang. Itulah yang terbaiknya.
Ulamak
syafii menjelaskan jika imam berada di
atas menara masjid manakala makmum pula berada dalam
masjid solat tetap sah kerana keduanya masih berada
dalam bangunan yang sama. Jika imam
berada di dalam masjid, manakala makmum berada di luar
masjid maka jarak antara imam dengan makmum
jangan melebihi dari 300 hasta. Jika makmum menunaikan solatnya lebih dari jarak ini, maka hukum
solatnya tidak sah.
Jika imam menunaikan solat jamaah dengan hanya seorang makmum,
maka makmum hendaklah berdiri disebelah kanan imam kebelakang sedikit.
iaitu jarak antara tumit imam dengan hujung jari kaki
makmum ialah sekadar satu jengkal
sahaja. Demikian yang disebut di dalam kitab syarah Muhadhdhab oleh imam
An-Nawawi.
(i) Suami/isteri
Apabila
suami menjadi imam manakala isterinya menjadi makmum, maka jarak antara imam
dengan makmum dalam kes ini adalah seperti yang biasa kita lihat sekarang, cuma
isteri hendaklah berdiri di sebelah kiri suaminya. Itu sahaja.
(ii) Sesama perempuan
Jarak
imam dengan makmum dalam solat jamaah yang diimami oleh orang perempuan.
sesetengahnya berpendapat imam perempuan berada dihadapan sedikit dari makmum.
Afdalnya
menurut imam An-Nawawi di dalam Syarah Muhaddhabnya,
imam perempuan hendaklah berdiri di tengah-tengah saf yang pertama, kemudian
jarak antara saf demi saf adalah sebagaimana yang biasa kita lihat sekarang.
8. Hukum Solat Sunat Secara Berjamaah
Soalan:
Adakah benar kenyataan
yang di buat oleh sesetengah ahli agama yang menyatakan 'tidak ada solat sunat yang dilakukan secara
berjemaah'. Jika benar, bagaimana pula dengan solat terawih yang dilakukan secara berjemaah?
Adakah istilah masbu'/muafiq untuk solat
sunat terawih jika dilakukan secara berjemaah?
Jawapan:
Solat sunat ini banyak bahagiannya, diantara
solat sunat Rawatib yang dikerjakan secara sendirian ketika sebelum dan sesudah
solat sunat Fardhu, solat Tahajjud, solat Dhuha dan lain-lain.
Begitu juga solat sunat ada dikerjakan secara
berjamaah seperti solat sunat gerhana matahari dan gerhana bulan, solat sunat
'Aidil Fitri dan Aidil 'Adha, solat sunat Tarawih dan sebagainya.
Sebahagian ulama mengharuskan
melakukan solat-solat sunat seperti solat hajat, tahajud, tasbih, dhuha dsb. secara berjemaah. Bagaimana pun ianya lebih afdhal dilakukan secara sendirian.
Mengenai solat Tarawih, sebagaimana yang
diamalkan sendiri oleh Rasulullah SAW solat sunat Tarawih boleh dikerjakan
dengan sendirian ataupun secara berjamaah di masjid ataupun surau. Telah sepakat pendapat ulama bahawa adalah lebih afdhal solat sunat Tarawih itu dikerjakan dengan
berjamaah.
Rasulullah SAW pada mulanya mendirikan solat
sunat Tarawih di Masjid Nabawi dengan berjamaah. Pada malam yang keduanya,
baginda dapati sambutan begitu ramai daripada para sahabat, sehingga baginda
merasa bimbang kalau umat Islam kelak menganggap solat Tarawih itu sebagai
wajib. Ternyata benar pada malam ketiganya menjadi bertambah ramai para sahabat
yang berhimpun di Masjid Nabawi untuk mengerjakan solat sunat Tarawih berjemaah
bersama Rasulullah SAW. Tetapi Rasulullah tidak mahu hadir kerana bimbang umat
Islam akan menganggap ibadah itu sebagai wajib, bukan kerana tidak mahu
berjamaah.
Kemudian pada zaman Sayidina Umar Al Khattab,
beliau menghimpun para sahabat yang solat berkelompok- kelompok dalam masjid
menjadi satu jemaah. Namun perubahan yang dilakukan oleh Sayidina Umar ini
tidaklah menimbulkan anggapan bahawa solat Tarawih ini menjadi wajib.
Begitu juga halnya jika kita terlambat datang
untuk Tarawih sedangkan imam telah mengerjakan satu rakaat maka bolehlah kita
masuk masbuq, jika kita ingin mengikutinya, dan boleh pula kita menunggu pada
rakaat berikutnya. Kerana jumlah rakaat Terawih itu tidak terikat pada
jumlah-jumlah tertentu dan boleh kita mengerjakannya menurut kemampuan kita.
Wallahu 'Alam.
9. Solat Fardhu Berimamkan Orang Musafir Yang Solat Qasar
Soalan:
Sebelum mendirikan solat jamak dan qasar, ada
seorang hamba Allah yang ingin mengerjakan solat berjemaah dengan saya; Adakah solat sempurnanya sah (4 rakaat),
dengan berimamkan saya (Solat 2 rakaat)?
Saya sedang mengerjakan solat Maghrib
(mengikut Imam yang solat Tamam). Bolehkah saya melakukan solat jamak takdim
(Isyak) apabila selesai mengerjakan solat maghrib tersebut?
Dan bolehkah saya berniat ingin menjamakkan
solat jamak takdim ketika sebelum memberi salam. (terlupa untuk menjamakkan
solat ketika berniat pada takbiratul ihram)?
Jawapan:
Sah hukumnya mengerjakan solat jamaah dengan dengan imam yang mengerjakan solat
qasar. Tetapi setelah imam memberi salam anda
hendaklah meyambung rakat solat yang masih berbaki.
Jika anda mengerjakan solat maghrib secara berjemaah dengan imam, anda dikehendaki mengikut segala perbuatan imam, kerana
berdasarkan keterangan dari sebuah hadis yang sahih sesungguhnya imam itu
dilantik untuk dikuti oleh makmum.
Setelah selesai mengerjakan solat maghrib bersama dengan imam,
anda hendaklah mengerjakan pula solat isyak secara
qasar sebanyak 2 rakaat dan disunatkan iqamat secara perlahan dan tidak
mengganggu para jamaah lain. Bagaimanapun janganlah anda menunaikan solat isyak
itu ditempat anda solat maghrib tadi sebaliknya berundur sedikit kebelakang dan
setelah iqamat tunaikanlah solat isyak secara qasar 2 rakat.
Adalah sah berniat
solat jamak taqdim sebelum memberi salam pada solat yang pertama, namun adalah lebih afdal kiranya ia berniat
pada ketika takbiratulihram solat pertama.
takniah tuan artikal yang baik
ReplyDelete