Soal Jawab Tentang Solat Berjemaah (2)
4. Membaca Jahar (kuat)
dan Sir (perlahan) dalam Solat
Soalan:
Mengapakah
dalam solat berjamaah hanya waktu zohor dan asar sahaja makmum kena membaca
surah sendiri, sedangkan tiga waktu yang lain itu makmum hanya membaca fatihah
saja?
Jawapan:
Nabi
pernah membolehkan para makmum membaca dalam solat bila imam mengeraskan
bacaan. Ketika itu solat Subuh, bacaan sahabat mengganggu baginda. Selesai
solat baginda bersabda: "Mungkin kamu
membaca di belakang imam? Kami menjawab: "Betul, dengan bacaan yang cepat
ya Rasulullah". Baginda bersabda: "Jangan kamu lakukan itu kecuali
membaca al Fatihah, kerana solat tidak sah tanpa membacanya". (HR. Bukhari)
Kemudian
baginda melarang semua bacaan pada solat jahar (bacaan kuat) iaitu setelah
baginda mengerjakan solat jahar (Solat Subuh). Baginda bersabda: "Adakah di antara kamu tadi yang membaca bersama
denganku ?".
Salah seorang sahabat menjawab: "Benar ya
Rasulullah". Nabi bersabda: "Sekarang aku katakan, janganlah kamu
menyaingiku".
Menurut
Abu Hurairah semenjak mendengar itu mereka berhenti membaca bila Rasulullah
mengeraskan bacaannya dalam solat. Mereka membaca berbisik bila imam
mengeraskan bacaannya. Memusatkan perhatian terhadap bacaan imam oleh
Rasulullah SAW dinyatakan sebagai suatu kesempurnaan mengikut imam. Rasulullah
SAW bersabda: "Imam hanya untuk diikut,
apabila ia takbir, takbirlah, apabila ia membaca perhatikanlah".
(HR Abu Daud dan Muslim)
Mendengar
bacaan imam, juga sudah cukup menjadi bacaan orang yang di belakang. Baginda
bersabda: "Siapa yang mengikut imam,
bacaan imam adalah bacaannya" (Riwayat Daruquthni dan Ibnu Majah).
Ini dalam solat jahar (bacaan kuat) saja.
Untuk
lebih jelas lagi kami ungkapkan hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim
dan Abu Daud. "Rasulullah SAW membaca ayat
dengan suara jelas (jahar) dalam solat Subuh dan pada dua rakaat pertama pada
solat Maghrib dan Isyak. Baginda bacanya dengan berbisik pada solat Zohor, Asar
dan pada rakaat ketiga solat Maghrib serta dua rakaat terakhir pada solat
Isyak. Para makmum mengetahui bahawa baginda
membaca sir (perlahan) dari gerakan janggut baginda, dan kadang-kadang dari
bacaan ayat yang baginda bacakan kepada mereka".
Sebagai makmum apabila imam membaca fatihah secara kuat (jahar)
pada solat seperti solat subuh, maghrib dan isyak makmum hendaklah mendengar
bacaan fatihah imamnya. Setelah ‘amin’ maka makmum hendaklah membaca
fatihah secara perlahan (sir) untuk dirinya di mana ketika itu imam membaca
surah.
Makmum boleh membaca fatihah berserta bacaan faithah imam secara
perlahan (sir) ketika imam membaca fatihah secara kuat (jahar) tetapi jangan
mendahului bacaan faithah imam. Yang lebih baik adalah mendengar fatihah imam
seperti dinyatakan di atas.
5. Dua Imam Satu Surau
Soalan:
Apakah
hukumnya sembahyang dua imam (dua jemaah) dalam satu surau yang hanya
dipisahkan oleh dinding, seandainya sembahyang tersebut ialah sembahyang fardhu
yang dilakukan serentak?
Jawapan:
Mengerjakan
solat dengan dua imam dalam satu surau dalam masa yang sama (serentak) hukumnya
tidak boleh. Dalam masalah ini berdasarkan tentang adanya imam tetap dalam satu
masjid/surau. Jika satu jamaah hadir disuatu masjid yang mempunyai imam tetap
tetapi pada masa itu imam tersebut tidak
hadir, maka diperintahkan kepada mereka menghantarkan utusan menjemputnya
hadir. Tetapi jika bimbang luput waktu solat, maka dibolehkan seorang yang lain
tampil menjadi imam.
Kata
Imam Nawawi, jika dibimbangkan timbul fitnah hendaklah mereka solat bersendirian
dan diistihbabkan kepada mereka mengulangi solat bersama imam itu jika ia
hadir. Jadi jelaslah jika tidak hadir saja imam tetap disuruh solat sendirian
jika khuatir menimbulkan fitnah apakah lagi dengan sengaja membuat jemaah
sendiri di belakang atau di sebelah imam yang sedang solat.
Seandainya
kita orang yang datang kemudian, sedangkan di dalam surau atau masjid tersebut
ada dua imam yang sedang berjemaah, maka dalam hal ini ada beberapa pendapat.
Jika makmum dapati dua orang imam masing-masing sedang solat dengan jemaahnya,
maka ikutilah imam yang tetap. Namun jika keduanya tidak termasuk imam yang
tetap dan masing-masing sebaya dan memiliki ciri-ciri imam yang dikehendaki,
cuma perbezaannya yang satu cepat bacaannya sedangkan yang satu lagi lambat.
Menurut Al Faurani dalam kitab Al Ibanah "Hendaklah dilihat kepada makmum
itu sendiri. Jika ia seorang yang lambat membaca maka hendaklah ia mengikut
imam yang lambat membaca. Sebaliknya jika ia cepat membaca maka hendaklah ia
mengikuti imam yang cepat membaca".
Imam Al Tarmizi telah menjelaskan dalam Al Sunah iaitu
diistihbabkan kepada imam bertasbih enam kali dalam rukuk dan sujud supaya
makmum di belakangnya sempat bertasbih tiga kali". Kemudian menurut Imam
Syafi'e dalam kitab Al-Umm "Pada hemah saya eloklah setiap masa bagi imam
menambahkan tasyahud, tasbih dan bacaan surah sekadar yang dilihatnya boleh
memberi kesempatan kepada makmum yang berat lidahnya menyempurnakan bacaannya
yang perlu dibaca olehnya."
6. Kanak-Kanak dalam Saf
Soalan:
Saya
nak tahu tentang hukum kanak-kanak yang belum baligh sembahyang bersama dengan orang
dewasa. Apa hukumnya, tolong jelaskan?
Jawapan:
Jika
kita solat berjamaah sedangkan didalam saf tersebut terdapat kanak-kanak, maka
solat kita tetap sah bahkan pahala berjamaah tetap tidak terjejas, cuma hanya
berkurang dalam pahala saf. Jadi perkara yang tidak baik jika kita melarang
kanak-kanak ikut bersama-sama orang tua berjamaah di masjid. Bahkan setengah
masjid di tempat kita sengaja membuat pengumuman melarang kanak-kanak umur lima tahun masuk ke dalam
masjid. Cara sebegini boleh mematikan minat anak untuk datang dan mencintai
masjid. Padahal Rasulullah SAW pernah membawa cucu baginda ke dalam masjid
ketika baginda menjadi imam. Ketika itu Hassan dan Hussein memanjat bahu
baginda sehingga baginda melamakan sujudnya. Ini membuktikan bahawa Rasulullah
begitu peka terhadap perkembangan agama kanak-kanak.
Barangkali
masyarakat kita perlu merubah minda yang keliru dalam mendidik anak-anak
mencintai masjid dan melatih mereka dalam solat. Jangan terlalu memperhatikan
pahala saf sehingga minat anak-anak dikubur atau diabaikan. Wallahu A'lam.
No comments:
Post a Comment