Bulan Muharram
Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala (Surah at-Taubah, 9:
36):
Maksudnya : “Sesungguhnya
bilangan bulan di sisi Allah adalah dua belas bulan sebagaimana ketetapan Allah
di ketika Dia menciptakan langit dan bumi. Di antaranya ada 4 bulan haram.
Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu
dalam bulan yang 4 itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana
merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahawasanya Allah bersama orang-orang
yang bertaqwa.”
Nabi SAW bersabda:
“Waktu itu telah berputar sebagaimana
biasa sejak Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun ada 12 bulan, di
antaranya 4 bulan haram. 3 bulan berturut-turut, iaitu Dzulqa’dah, Dzulhijjah,
Muharram, dan satu lagi adalah Rejab yang terletak di antara bulan Jumadil
Akhir dan Sya’ban.”
(Hadis Riwayat al-Bukhari, 10/470, no. 2958)
Bulan Muharram adalah bulan yang mulia dan ia memiliki
keutamaannya yang tersendiri. Nabi SAWmenyatakan bulan Muharram adalah bulan
Allah, dan puasa yang yang paling afdhal setelah Ramadhan adalah puasa di bulan
Muharram. Sabda Nabi SAW:
“Puasa yang paling afdhal setelah puasa
di bulan Ramadhan adalah puasa di bulan Allah bulan al-Muharram. Dan solat yang
paling afdhal setelah solat yang difardhukan adalah solat di malam hari.” (Hadis Riwayat Muslim, 6/63,
no. 1982)
Dalil-dalil ini semuanya menunjukkan kemuliaan di
bulan Haram, terutamanya di bulan Muharram. Selain itu, di dalamnya turut
ditegaskan lagi akan larangan menganiaya diri. Ini menunjukkan perbuatan
maksiat di bulan haram lebih diharamkan lagi berbanding bulan-bulan selainnya.
Sebaliknya, amalan soleh pula akan diberikan ganjaran yang besar.
Sebahagian kepercayaan dalam masyarakat Melayu, ada
yang mempercayai bulan Muharram ini adalah bulan yang membawa sial sehingga
mereka khuatir untuk menikahkan anak mereka pada bulan ini. Kepercayaan ini sangat popular di kalangan
masyarakat jawa khususnya. Perkara ini
tidak ditemui sebarang dalil yang kuat.
Hikmah
Bulan Haram
Hikmah dijadikan empat bulan haram di mana tiga bulan
secara berturut-turut dan satu bulan lagi menyendiri adalah bagi memberi
ketenangan kepada umat Islam yang melaksanakan ibadah haji. Iaitu bulan
Dzulqa’dah merupakan satu bulan pertama sebelum bermulanya bulan haji.
Seterusnya bulan Dzulhijjah di mana umat Islam disibukkan dengan ibadah haji
dan melaksanakan manasiknya. Kemudian dijadikan bulan yang seterusnya juga
sebagai bulan haram, iaitu Muharram supaya pada bulan tersebut mereka dapat
kembali ke wilayah atau negara mereka masing-masing yang saling berjauhan
secara aman.
Bulan Rejab yang berada di pertengahan tahun pula
adalah supaya pada bulan tersebut umat Islam di sekitar Jazirah Arab dapat
mengunjungi Ka’bah dan melaksanakan umrah dengan aman. (Lihat: Tafsir Ibnu
Katsir, 4/148)
Ini adalah kerana di dalam bulan-bulan haram, umat
Islam diharamkan untuk berperang melainkan sekiranya umat Islam lebih dahulu
diserang atau diperangi. Pada ketika umat Islam lebih dahulu diserang, mereka
dibolehkan untuk mempertahankan diri serta membuat serangan balas.
Amalan
Puasa Sunat di Bulan Muharram
1.
Puasa sunat
secara umum di bulan Muharram
2.
Puasa sunat
Tasu’a (9 Muharram)
3.
Puasa sunat ‘Asyura
(10 Muharram)
Di antara amalan sunat
yang disebutkan secara khusus pada bulan Muharram adalah berpuasa sunat.
Sebagaimana disebutkan dalam hadis di atas, puasa yang
paling afdhal setelah puasa di bulan Ramadhan adalah puasa di bulan Muharram. Maksud puasa dalam hadis tersebut adalah puasa
sunat secara umum.
Memperbanyakkan amalan puasa sunat dalam bulan
Muharram terutamanya pada hari yang ke sepuluh Muharram adalah termasuk sunat-sunat
yang sangat dianjurkan.
‘Abdullah B. ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma berkata:
“Nabi tiba di Madinah dan beliau
mendapati orang-orang Yahudi sedang berpuasa ‘Asyura (hari ke sepuluh
Muharram).” Nabi bertanya, “Puasa apakah ini?”
Orang-orang menjawab, “Hari ini adalah
hari yang baik, iaitu hari di mana Allah telah menyelamatkan bani Isra’el dari
kejahatan musuhnya, maka Musa pun berpuasa sebagai tanda syukur beliau kepada
Allah. Dan kami pun turut serta berpuasa.”
Nabi SAWpun berkata, “Kami lebih berhak
terhadap Musa daripada kamu semua.” Akhirnya Nabi pun berpuasa dan
memerintahkan umat Islam untuk berpuasa.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 7/127, no. 1865)
Sejarah penetapan puasa ‘Asyura mengalami beberapa
fasa. Pada awalnya, ketika di Makkah Nabi berpuasa ‘Asyura tanpa memerintah
orang lain untuk berpuasa. Kemudian apabila sampai di Madinah, beliau tetap
terus berpuasa di hari ‘Asyura dan memerintahkan umat Islam agar turut
berpuasa.
Tetapi setelah perintah kewajiban berpuasa di bulan
Ramadhan turun, puasa di hari ‘Asyura menjadi sunat dan tidak diwajibkan.
Rasulullah SAW bersabda:
“Sesiapa yang hendak berpuasa (pada hari
‘Asyura), silakan berpuasa, bagi yang tidak berpuasa, juga tidak mengapa.” (Hadis Riwayat al-Bukhari,
7/125, no. 1863)
Kemudian ketika di penghujung hayatnya, Rasulullah SAW
bertekad untuk tidak hanya berpuasa pada hari ‘Asyura (hari yang ke sepuluh)
sahaja di bulan Muharram, tetapi juga bertekad untuk puasa pada hari yang ke
sembilannya.
Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma berkata:
“Ketika Nabi sedang berpuasa pada hari
‘Asyura dan memerintahkan para sahabatnya untuk turut berpuasa, para sahabat
berkata, “Wahai Rasulullah, hari ‘Asyura adalah hari yang diagungkan oleh
Yahudi dan Nashara.”
Maka Rasulullah SAWberkata, “Jika
begitu, tahun depan insyaAllah kita puasa sekali pada hari yang ke
sembilannya.” Ibnu ‘Abbas berkata, “Tetapi belum sempat sampai tahun depan,
beliau telah wafat terlebih dahulu.” (Hadis Riwayat Muslim, 5/479, no. 1916)
Dari hadis ini, umat Islam tidak hanya disunatkan agar
berpuasa di hari ke sepuluh Muharram atau dikenali sebagai hari ‘Asyura, tetapi
juga turut disunatkan agar berpuasa pada hari ke sembilan Muharram (tasu’a).
Rasulullah SAW mengisyaratkan tentang kelebihan puasa
‘Asyura sebagaimana sabdanya:
“Adapun puasa di hari ‘Asyura, aku
memohon kepada Allah agar ia dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu.” (Hadis Riwayat Muslim, 6/55,
no. 1976)
Juga sebagaimana dalam hadis yang lain sebagaimana
telah disebutkan, puasa di hari ‘Asyura adalah termasuk puasa yang paling
afdhal setelah puasa wajib di bulan Ramadhan. Dan Rasulullah sentiasa
melaksanakannya puasa ‘Asyura ini dengan penuh kesungguhan. Ini adalah
sebagaimana kata ‘Abdullah B. ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma:
“Tidaklah aku pernah melihat Rasulullah SAWberusaha
untuk melaksanakan puasa pada satu hari yang lebih beliau utamakan berbanding
hari-hari lainnya melainkan pada hari ini iaitu hari ‘Asyura, dan pada bulan
ini, iaitu bulan Ramadhan.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 7/125, no. 1867)
~~~~~~~~~~~~~
MUATURUN
DOA AKHIR TAHUN DAN AWAL TAHUN HIJRAH
DOA AKHIR TAHUN DAN AWAL TAHUN HIJRAH
No comments:
Post a Comment