Soal Jawab Tentang Solat Berjemaah (4)
10. Solat Sunat Berimamkan Solat Fardhu
Soalan:
Semasa saya sembahyang sunat didatangi oleh
seorang menepuk bahu saya, dengan tujuan untuk berimamkan saya untuk sembahyang
zuhur, apakah saya perlu beritahu beliau yang saya sembahyang sunat bukannya
sembahyang zuhur, dan adakah sembahyang beliau tadi sah atau bagaimana?
Jawapan:
Para ulamak menjelaskan sah seorang yang menunaikan
solat fardu bersolat dengan berimamkan orang yang menunaikan solat sunat.
Kerana itu tidak perlu imam yang
terlibat membuat sesuatu isyarat supaya ia tidak dijadikan imam oleh orang yang
ingin menunaikan solat fardhu itu, kerana ia sedang bersolat sunat. Lihat Fiqh
Sunnah oleh Sayyid Sabiq.
11. Berimamkan Pengawal Keselamatan Bank Riba
Soalan:
Saya ada terlihat seorang yang biasa menjadi
imam sembahyang berjamaah di surau menjadi pengawal keselamatan di salah sebuah
bank yang ada mengamalkan sistem riba. Apakah hukum makmum yang bermakmum solat
dibelakangnya sedangkan dia berkerja di bank yang mengamalkan sistem riba? Saya
teringat akan hadith Rasulullah SAW bahawa sesiapa yang terbabit di dalamnya
akan memdapat dosa. Diharap dapat tuan memberi penjelasan supaya tidak ada
keraguan.
Jawapan:
Umumnya adalah sah
berimamkan dengan ahli maksiat dan imam yang fasik sebagaimana menurut iktikad ahli sunnah Wal-Jamaah. Ini kerana
ada beberapa tokoh ulama menunaikan solat di
belakang Hajjaj bin Yusuf Ath-Thaqafi di zamannya yang banyak zalim
dan membunuh orang dalam sejarahnya. Ini
menunjukkan perkara ini adalah dibolehkan dan solat adalah sah.
Yang pentingnya ialah seseorang itu
menunaikan solat mencukupi syarat-syarat dan rukun-rukunnya. Inilah pendapat
yang dipegang oleh jumhur ulama termasuklah mufti negara Arab Saudi dalam fatwa
semasa beliau. Walau bagaimanapun jika ada imam yang
tidak fasik dan bukan pula ahli maksiat, adalah lebih utama (baik) berimamkan
imam ini.
12. Bismillah Sebelum Al-Fatihah
Soalan:
Dalam solat berjemaah lima waktu terdapat
tiga waktu yang disunatkan bagi imam membaca dengan suara yang kuat (lantang)
iaitu maghrib, isyak dan subuh.
Bagaimanakah hukumnya sembahyang itu,
misalnya maghrib apabila imam membaca al-Fatihah tetapi hanya mula membaca
dengan lantang dengan ayat yang kedua dari al-Fatihah maksudnya dia hanya
membaca dengan lantang bermula dengan ayat Alhamdulillahirabbila'lamin. Saya
harap agar ustaz dapat memberi penjelasannya.
Jawapan:
Para ulama berselisih pendapat tentang
membaca Bismillah sebelum membaca al-Fatihah. Adakah ia dianggap sebahagian
dari surah al-Fatihah itu sendiri atau tidak. Bagi imam Asy-Syafii, Bismillah
adalah sebahagian dari surah al-fatihah, kerana itu ia hendaklah dibaca bersama
al-Fatihah. Jika solat itu solat yang nyaring ia dibaca nyaring oleh imam. Jika
solat itu solat yang sembunyi (tidak nyaring), ia hendaklah dibaca secara
sembunyi oleh imam.
Ini bermakna berdasarkan pendapat imam Asy-Syafii membaca
bismillah ketika membaca surah al-Fatihah adalah sunat. Sesetengah ulama
berpendapat bismillah bukanlah sebahagian dari al-Fatihah dan mereka berselisih
pula tentang asal ayat bismillah ini. Walau bagaimanapun jika anda berimamkan
imam yang bermazhab Hanafi yang tidak membaca Bismillah sebelum membaca
al-Fatihah solat anda tetap sah, kerana mereka yang berpegang dengan mazhab
Hanafi sebenarnya membaca Bismillah tetapi secara senyap tidak terang.
Tambahan pula seluruh ulamak berpendapat
membaca Bismilah sebelum membaca al-Fatihah adalah sunat cuma teknik
pelaksanaannya sahaja yang mereka perselisihkan iaitu samada dengan terang atau
tidak terang.
No comments:
Post a Comment